رشد جمعیت در شهرستان فولادشهر - مسکن فولادشهر

فولاد شهر شهری است در شهرستان لنجان استان اصفهان ایران. این شهر در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی اصفهان در محور ارتباطی اصفهان شهرکرد است.

386

رشد جمعیت در شهرستان فولادشهر

فولاد شهر شهری است در شهرستان لنجان استان اصفهان ایران. این شهر در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی اصفهان در محور ارتباطی اصفهان شهرکرد است. این شهر با مساحتی بالغ بر ۷٬۷۰۰ هکتار یکی از سه شهر جدید در اصفهان است. فولادشهر در ارتفاع ۱٬۶۴۴ متری از سطح دریا واقع شده ‌است، این شهر تقریبا به شکل نیم دایره است.
(انجام کلیه ی خدمات مربوط به خرید و فروش  مسکن در فولاد شهر اصفهان توسط نیرو های مجرب مسکن فولادشهر انجام می شود. همین حالا می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. )

این شهر از شمال به شهرستان فلاورجان، از جنوب به کارخانه ذوب آهن و اراضی شهرستان لنجان، از شرق به کوه نمتک و از غرب به رشته کوه پنجی محدود است. این شهر دارای محله های زیادی است.
ارتفاعات شهر فولادشهر یکی از رشته کوه پنجی در غرب و رشته کوه اشترجان در جنوب و عوارض طبیعی مارماضه و فشارچه در داخل محدوده شهر است. با اینکه فولادشهر جزو استان اصفهان هست اما این شهر از اقوام مختلف سراسر ایران مهاجر داشته ‌است که اکثریت جمعیت فولادشهر را قوم مردم بختیاری و خوزستانی های مهاجر تشکیل می ‌دادند.

تیم فوتبال ذوب آهن و ورزشگاه  ۲۰ هزار نفری ذوب آهن در فولادشهر واقع شده و دارای ۵ دانشگاه (بانو سیده امین: نیمه دولتی، صنعتی فولاد: نیمه دولتی، پیام نور، جامی و ...) می باشد. فولادشهر از جنوب با شهر ریز (زرین شهر کنونی)، از غرب با نجف آباد و از شمال با شهرستان فلاورجان و از شرق با شهر اشترجان همسایه است. فولادشهر با وجود دارا بودن جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ و دارا بودن دومین پروژه خانه های مسکن مهر در ایران با بیش از ۳۳ هزار واحد و پیش بینی رشد جمعیتی ۵۰۰ هزار نفری تا سال ۱۴۰۰، هنوز شهرستان (بخش) نشده است و بخشداری ندارد.

طرح شهرستان شدن فولادشهر در سال ۱۳۹۲ توسط نماینده شهرستان لنجان، مجید منصوری بیدکانی به مجلس و دولت داده شد و توسط مجلس تائید و به دولت ابلاغ شد و دولت دستور الحاق بخشی از روستاهای شهرستان لنجان شامل دهستان اشیان شمالی و دهستان خرم رود و شهر مینادشت (ایمانشهر کنونی) ، شهرستان فلاورجان را داد و با مخالفت محسن کوهکن ریزی و امام جمعه ریز  (حجت الاسلام قاسم باقریان) مواجه شد و امام جمعه شهر ریز (زرین شهر کنونی) در نماز جمعه ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۹۲ مردم ریز (زرین شهر کنونی) را به حضور در شهر و راهپیمایی فراخواند.

در روز ۱۶ تیر ماه سال ۱۳۹۲ مردم به خیابان ها آمدن و در اعتراض به مصوبه دولت، اقدام به تخریب اموال عمومی و درگیری با پلیس یگان ویژه شهرستان لنجان شدند که در این درگیری تعدادی مجروح و دستگیر شدند و مصوبه شهرستان شدن فولادشهر توسط دولت برای رفع درگیری ها معلق و تاکنون اجرایی نشده است.
الحاق شهر مینادشت (ایمانشهر کنونی) به فولادشهر طی رضایت و درخواست مردم شهر مینادشت (ایمانشهر کنونی) توسط فرمانداری شهرستان فلاورجان پذیرفته شده است اما اجرایی شدن این طرح به زمان اجرایی شدن شهر فولادشهر به شهرستان فولادشهر موکول شده است.

پیشینه

فولادشهر در سال ۱۳۷۳به عنوان یک شهر جدید فعالیت خود را شروع کرد. در ان زمان اولین ساختمان ها در محله های a1وa2  تشکیل می دادند و از ساختمان هایی که روس ها در آن زمان ساخته بودند می توان نام برد.
(شما می توانید همین حالا در خصوص رهن و اجاره مسکن در فولادشهر با کارشناسان مجرب مسکن فولاد شهر تماس بگیرید. )

ورزشگاه فولادشهر

فولادشهر دارای یک ورزشگاه بزرگ است که در گذشته بازی ‌های تیم سپاهان و ذوب آهن در آن اجرا می ‌شود و از مهم ترین ورزشگاه ‌های استان به حساب می آید.
در شهرهای جدید هر ۵ سال یک بار شاهد رشد جمعیت دو برابر هستیم. این روند در سال‌ های اول با توجه به جمعیت پایین شهر‌های جدید قابل مدیریت شدن است، ولی با گذشت زمان وضعیت خدمات بحرانی می‌ شود و باید خدمات به همان نسبت افزایش جمعیت رشد داشته باشد.
بر اساس قانون شهر‌های جدید، دستگاه ‌های خدمات رسان مکلف هستند به صورتی برنامه ریزی کنند که متناسب با پیشرف شهر نسبت به استقرار دستگاه‌ های خدمات رسان در سطح شهر اقدام کنند.

با بررسی سابقه فولادشهر و شهر‌های جدید، مشاهده می ‌شود این کار به خاطر اینکه در قالب بودجه ‌های عمرانی کشور پیش بینی شده و با توجه به شرایط کنونی افزایش قیمت ‌ها با سیاست کوچک سازی دستگاه‌ ها متناقض است، از طرفی دستگاه‌ های خدمات رسان دولتی موظف به کوچک سازی خود شده و از طرف دیگر شهر‌های جدید نیازمند به افزایش خدمات هستند.

در شهر فولادشهر با گذشتن جمعیت از ۱۰ هزار نفر شهرداری در این شهر مستقر شد طبق قانون بعد از استقرار شهرداری وظیفه نگهداری از شهر با شهرداری است و شرکت عمران نسبت به انجام عملیات آماده سازی و عمرانی در بخش ‌های اراضی مورد تملک خود اقدام کند؛ در سال‌ های گذشته با توجه به تعاملات مثبت میان شهرداری و شرکت عمران فولادشهر میزان خدماتی که شهرداری در مجموعه شهر انجام می ‌دهد مثال زدنی است.

بیشترین سرانه فضای سبز در مجموعه شهر‌های کشور با ۶۵ متر مربع به ازای هر نفر در فولادشهر است؛ حفظ و نگهداری از فضای سبز شهری یکی از سخت ‌ترین و پر هزینه ‌ترین فعالیت‌ هایی است که در مجموعه شهری وجود دارد.

مسکن مهر فولادشهر با ۳۱ هزار واحد مسکونی بزرگترین مسکن مهر استان اصفهان است. بیش از ۹۰ درصد این پروژه در محله‌ های فرهنگ و ایثار جانمایی شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب تعاونی ‌های مسکن در محله ایثار و مابقی در محله فرهنگ جانمایی شده است.
طبق سرشماری‌ های غیر رسمی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در حال حاضر در مسکن مهر فولادشهر ساکن هستند این در حالی است که این جمعیت در سال ۹۵ در حدود ۵ هزار نفر بود، این افزایش جمعیت نشان می دهد جمعیت مسکن مهر فولادشهر طی سه سال در حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

پروسه مسکن مهر فاقد متقاضی در سال گذشته بسته شد و در حال حاضر هیچ واحد مسکن مهر بدون متقاضی در فولادشهر وجود ندارد، از ۳۱ هزار واحد مسکن مهر در حدود ۱۵۰۰ واحد باقی مانده که تا پایان شهریور ماه و مقارن با هفته دولت ۱۰۰۰ واحد آن را تحویل مالکان و ۵۰۰ واحد دیگر تا پایان سال آماده و تحویل داده خواهد شد.

در سال ۹۵ فقط ۶ واحد آموزشی در مسکن مهر فولادشهر با عرصه بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار متر مربع وجود داشت، در سنوات قبل میانگین ساخت واحد آموزشی به ازای هر ۱.۵ سال یک واحد آموزشی در مسکن مهر فولادشهر بود، ولی این میزان با رشد قابل توجهی رو به رو شد و ۶ واحد آموزشی دیگر در طول یک سال آماده بهره برداری شد که این اتفاق باعث شد از بروز بحران اجتماعی در مسکن مهر فولادشهر جلوگیری شود.

پروژه قطار شهری فولادشهر مسئله ای است که به صورت دائمی در رسانه ‌ها مطرح می ‌شود، مسیر تعیین شده برای قطار شهری فولادشهر از اراضی کشاورزی بوده که با توجه به مشکلاتی به وجود آمده در خصوص تملک و میزان پلاک ‌های واقع شده در مسیر و مخالفت‌ های اجتماعی شدید این پروژه در مسیر اصفهان-فولادشهر متوقف شد، با پیگیری ‌هایی که انجام شد مسیر اصلاحی قطار برقی اصفهان فولادشهر در شورای ترافیک استان مصوب و مقرر شد در صورت تصویب در شورای عالی ترافیک کشور، مسیر عبوری قطار برقی اصفهان فولادشهر از میان اتوبان ذوب آهن به صورت رو سطحی عبور کند و اتوبان ذوب آهن در دو سمت عریض خواهد شد.

میزان برآورد اجرای طرح قطار شهری بر اساس آمار و ارقام فعلی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است و مقرر شد با همکاری شهر‌های واقع در مسیر و شرکت سهامی ذوب آهن این طرح بعد از تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی به صورت مشارکتی ساخته شود.
(انجام کلیه ی خدمات مربوط به خرید و فروش  مسکن در فولاد شهر اصفهان توسط نیرو های مجرب مسکن فولادشهر انجام می شود. همین حالا می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. )

فعالیت های ستاد طرح تامین مسکن مهر فولادشهر

1)تشکیل ستاد طرح مسکن مهر فولادشهر در شرکت عمران شهر جدید فولادشهر و اختصاص مکان وتجهيزات و نیروهای لازم
2)برنامه ریزی و اختصاص برزن های پنجم (E) 273 هکتار، ششم (F) 190 هکتار و هفتم (G) 190 هکتار، به مساحت كل حدود 700 هکتار
3)امضا تفاهم نامه تهیه طرح و اجرای آماده سازی زمین بروش (EPC) در برزن های پنجم و ششم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان و شرکت جهاد نصر اصفهان
4)تشکیل پرونده تعاونی های مسکن مهر فولادشهر معرفی شده (حدود 170 تعاونی با تعداد حدود 42716 نفر عضو)
5)تهیه نقشه های توپوگرافی برزن ششم توسط شرکت جهاد نصر اصفهان
6)تهیه جداول مقدماتی کاربری های زمین برزن های پنجم و ششم و هفتم
7)تشکیل اتاق فکر با حضور نمایندگان سازمان مسکن و شهرسازی اصفهان، اداره تعاون اصفهان و دیگر نمایندگان ارگان های ذی ربط متناسب با موضوع جلسات هر پنجشنبه
8)برگزاري جلسات "ستاد طرح مهر فولاد شهر" با حضور رياست مسكن و شهرسازی اصفهان، مدير كل اداره كل تعاون استان اصفهان، شهرداری فولاد شهر، فرمانداري لنجان، نمايندگان تعاونی ها و ديگر مسئولين استان و محلی
9)برگزاری چندین جلسه با مسئولین و ارگان های ذی ربط تاسيسات زیربنایی
10)تجهیز کارگاه و انجام عملیات آماده سازی زمین درحد خاکبرداری و دکوپاژ در برزن های پنجم و ششم توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي اصفهان و شركت جهاد نصر اصفهان
11)افتتاح حساب مشترک با بنياد مسكن انقلاب اسلامی اصفهان و شركت جهاد نصر اصفهان
12)تهیه برآورد اولیه مصارف تاسیسات زیربنایی و ارائه به كميته تاسيسات زير بنايی 
13)برنامه ریزی جهت بارگذاری مقدماتی زمين به تعاوني هاي مسكن  
14)تشكيل جلسات هماهنگي با مشاور طرح جامع و مشاورين ذی ربط برزن ها و تهيه اصول و مبانی ساختاری و الگوی كالبدی اوليه برزن های تخصيص يافته به طرح تامين مسكن مهر فولادشهر
15)انتخاب مهندسين مشاور برزن هاي پنجم و ششم و برنامه ريزی لازم جهت قرارداد های مربوطه توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي اصفهان و شركت جهاد نصر اصفهان
16)تهیه طرح های تفصیلی مقدماتی برزن های پنجم و ششم
17)هماهنگي با شهرداری فولادشهر در جهت صدور پروانه ساختماني كلی واحد های مسكونی متعلق به تعاونی های مسكن مهر فولادشهر معرفی شده به شركت عمران شهر جديد فولادشهر

برای شما مقاله دیگری آماده کرده ایم به نام مسکن مهر فولادشهر پیشنهاد می کنیم همین حالا این مقاله را مطالعه کنید.